گلوکاگون استنشاقی با موفقیت هیپوگلایسمی شدید را درمان نمود

30 ژوئن 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد یک پاف گلوکاگون خشک(گلوکاگون استنشاقی) می‌تواند در مدت 30 دقیقه، هیپوگلایسمی شدید در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 را درمان کند.

 این نوع گلوکاگون استنشاقی یا پاف گلوکاگون خشک توسط شرکت دارویی Eli Lilly تولید شده است و یک جایگزین بالقوه برای گلوکاگون تزریقی است که در حال حاضر به عنوان درمان اصلی برای هیپوگلایسمی شدید در خارج  از محیط بیمارستان استفاده می‌شود.

فاز سوم این کارآزمایی نشان داد که استفاده از یک دوز 3 میلی گرمی از این پاف در داخل بینی روشی بسیار ساده برای مراقبین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در خانه است.

 از آنجائیکه استفاده از گلوکاگون تزریقی نیاز به انجام چندین مرحله‌ی آماده سازی دارد، محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه مینه سوتا معتقدند سادگی استفاده از پاف گلوکاگون، امتیاز کلیدی برای این محصول است.

 بیماران 18 تا 75 ساله ‌ی مبتلا به دیابت نوع 1 همراه با مراقبین آنها از سراسر آمریکا و کانادا دراین تحقیق شرکت داشتند. در مجموع 157 مورد هیپوگلایسمی درمیان 69 بیمار ثبت شد، در 151 مورد از آنها، بیماران با استفاده از پاف گلوکاگون درعرض 30 دقیقه به حالت عادی بازگشته یا هشیاری خود را بدست آوردند.

نویسنده‌ی ارشد این مطالعه دکتر Seaquist می‌گوید: مهمترین مسئله این بود که در این مطالعه هیچ تماسی با اورژانس برای هیپوگلایسمی شدید یا متوسط نداشتیم، اکثر مراقبین از استفاده از پاف گلوکاگون راضی بودند: 97 درصد از این افراد دارو را در کمتر از دو دقیقه به بیمار رسانده و سه چهارم از آنها در مدت 30 ثانیه دارو را برای بیماران استفاده کردند.

 دکتر Seaquist می‌گوید: یک دوز پاف 3 میلی گرمی گلوکاگون بر روی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 آزمایش شده است و این دارو همچنین می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز استفاده شود.

 شرکت الی لیلی قصد دارد که در اوائل سال 2018 برای تایید این دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا اقدام کند.

 Chad Grothen مدیر عامل شرکت توسعه‌ی جهانی دیابت لیلی می‌گوید: هنوز اعلام زمان تقریبی عرضه‌ی این دارو در آمریکا فرا نرسیده است اما ما در تلاش هستیم که هر چه سریعتر این محصول را به دست مصرف کنندگان برسانیم. یافته‌های این تحقیق اخیراً در نشست‌های علمی کنگره‌ی انجمن دیابت آمریکا ارائه شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/nasal-glucagon-successfully-treats-severe-hypoglycemia-in-new-type-1-diabetes-trial-94283226.html